Usein kysyttyä

 

Ota yhteyttä numeroon 09 4245 5000 jos et löydä etsimääsi, autamme mielellämme.

Asiakkaana löydät helposti tiedot lainastasi, saldostasi ja maksutiedoistasi, kun olet kirjautunut verkkopankkiin. Klikkaa tätä linkkiä kirjautuaksesi sisälle verkkopankkiin.

Hakuprosessi

Kuinka pian saan vastauksen hakemukseen?

Saat vastauksen hakemukseen välittömästi ja saat tietää, kuinka paljon lainaa voit saada.

Kuinka kauan kestää, että saan lainan käyttööni?

Normaalisti saat rahat tilillesi toiseen pankkiin yhden tai kahden arkipäivän kuluessa siitä, kun olemme vastaanottaneet hakemuksen ja hyväksyneet kaikki dokumentit. Jos toivot pikaisempaa rahan siirtoa, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Mitä kriteerejä minun tulee täyttää, jotta saan lainan?

Saadaksesi lainan:

  • Sinulla ei saa olla maksuhäiriömerkintöjä tai perintävelkaa
  • Sinun on oltava yli 23-vuotias, mutta ei vanhempi kuin 70 vuotta
  • Sinun on täytynyt asua Suomessa vähintään 3 vuotta
  • Vähimmäistulosi on oltava yli 1200 euroa kuukaudessa
  • Sinulla täytyy olla tarpeeksi maksukykyä maksaaksesi kuukausierät lainastasi

Mihin lainan voi käyttää?

Lainan voi käyttää juuri niin kuin itse haluaa. Monet käyttävät henkilölainan remonttiin, muuhun rahoitukseen, auton ostoon tai veneeseen, ja yleiseen käyttöön. 

Täytyykö minun kertoa mihin tarkoitukseen laina on?

Ei, emme vaadi tietää mihin tarkoitukseen laina on.

Millainen on hakuprosessi?

Täytät lainahakemuksen netissä ja saat välittömän vastauksen siihen, kuinka paljon lainaa voit saada. Lainatarjouksen saaminen ei ole sitova, hyväksyt lainan vasta kun allekirjoitat lainadokumentit sähköisesti. Me aloitamme tapauksen läpikäymisen ja maksamme lainan välittömästi, mikäli annetut tiedot pitävät paikkansa. 

Voit myös soittaa asiakaspalveluumme, joka auttaa sinua hakemuksen täyttämisessä.

Mikä on luottoluokitus?

Luottoluokitus on yksi menetelmistä, joita pankki käyttää arvioidessaan asiakkaan maksukykyä. Menetelmä käyttää hyväkseen tilastotietoja ja perustuu hakemusdataan, tietoon luottovirastoilta ja maksuhistoriaan tai nykyiseen maksukäyttäytymiseen. Se voi muun muassa kertoa:

  • Todennäköisyydestä, että otettu laina maksetaan takaisin
  • Riskistä, että lainaa väärinkäytetään

Kuinka paljon voin saada lainaa?

Voit saada lainaa 1000 eurosta 50 000 euroon. Katso täältä kuinka paljon lainaa voit saada. Kuinka paljon lainaa saat, on henkilökohtaisen arvioinnin tulos. Mikäli lisäät rinnakkaishakijan, voi täma vahvistaa hakemustasi ja voit mahdollisesti saada korkeamman lainan, kuin jos hakisit lainaa yksin.

Miten lataan dokumentit hakemukseeni?

Lainahakemukseen on mahdollista ladata tarvittavat dokumentit. Jos vastaanotat palkkakuitin sähköisesti pdf-muodossa, voit käyttää tätä hakemuksessa. Muista, ettemme voi avata salasanasuojattuja dokumentteja. Voit myös tallentaa pdf-dokumentin kuvamuodossa, ja lähettää sen meille. Mikäli sinulla ei ole sähköisiä dokumentteja, voit skannata tai ottaa kuvan ja lähettää ne. Muista, että dokumenttien täytyy olla helposti luettavia.  

Mikäli sinulla on kysyttävää sähköisestä allekirjoittamisesta tai dokumenttien lataamisesta, ota yhteyttä niin autamme sinua prosessin läpi.

Mistä löydän veroilmoitukseni?

Edellisvuoden veroilmoituksen saat postitse kotiosoitteeseesi maalis-huhtikuussa. Tarvitsemme veroilmoituksesta erittelyosan ja verotuspäätöksen. Voit skannata dokumentit tai ottaa niistä kuvan ja lähettää ne sähköpostilla osoitteeseen asiakaspalvelu@monobank.fi. Jos olet kadottanut edellisvuoden veroilmoituksen, voit tilata uuden kappaleen osoitteesta www.vero.fi.

Ovatko lähettämäni dokumentit vastaanotettu?

Mikäli olet ladannut dokumentit hakemukseen, olemme vastaanottaneet dokumentit. Jos olet epävarma tästä, voit ottaa yhteyttä meihin soittamalla 09 4245 5000 tai sähköpostilla asiakaspalvelu@monobank.fi

Voinko hakea lainaa rinnakkaishakijan kanssa?

Kyllä, rinnakkaishakijan lisääminen hakemukseesi on helppoa. Rinnakkaishakija voi olla avopuoliso tai puoliso, jolla on sama rekisteröity osoite. Rinnakkaishakijan täytyy täyttää samat kriteerit kuin päähakijan, jotta laina voidaan myöntää.

Kuinka yhdistän vanhat lainat?

Jos haluat maksaa takaisin useita pieniä lainoja, joita sinulla on muissa pankeissa, voit helposti hoitaa takaisinmaksun Monobankissa.

Tee näin:
1. Täytä lainahakemuksesi verkkosivulla.
2. Lainan maksamisen jälkeen ota yhteyttä toiseen pankkiin ja sovi heidän kanssaan takaisinmaksusta.  

Miksi lainahakemukseni hylättiin, vaikka lainahakemukseni oli jo hyväksytty ja allekirjoitin sopimuksen?

Olet saanut lainatarjouksen ilmoittamiesi tietojen perusteella. Jos annetut tiedot poikkeavat dokumentoinnista, voimme hylätä hakemuksen. Esimerkiksi, jos lainahakemuksessasi ei oltu merkitty kaikkia olemassa olevia lainoja.

Mitä tarkoittaa alustava lainatarjous?

Alustava lainatarjous perustuu antamiisi tietoihin. Jos tiedot poikkeavat dokumentoinnista, voimme tehdä uuden tarjouksen tai hylätä hakemuksesi kokonaan.

 

Korota lainaa

Minulla on kulutuslaina Monobankissa, mutta haluan korottaa lainasummaa. Mitä teen?

Lainan korotusta voit hakea kolmen kuukauden kuluttua edellisen lainan vastaanottamisesta.


Koska sinulla voi olla vain yksi laina kerrallaan Mononbankissa, haet lainan korotusta seuraavasti:

1. Tee nettisivuillamme uusi lainahakemus. Haetuksi lainamääräksi ilmoita olemassa oleva Monobankin lainapääoma ja toivomasi lisälainan yhteenlaskettu summa.

2. Merkitse lainoihisi Monobankin olemassa oleva laina ja merkitse laina poismaksettavaksi.

Lainan korotuspäätökseen vaikuttaa muiden kriteerien lisäksi myös se, miten olemassa olevaa lainaa on maksettu takaisin.

Lainan lyhennykset

Miten saan kuukausittaiset laskuni?

Ensimmäisen laskun lähetämme sinulle postitse, minkä jälkeen sinulla on mahdollisuus valita E-lasku tai Netpostilasku.
E-laskun saat käyttöösi verkkopankkisi kautta tekemällä e-laskusopimuksen. Tarkemmat ohjeet e-laskun käyttöönottoon löydät pankkisi omilta sivuilta. Netpostilasku on postin tarjoama palvelu. Lue lisää Postin nettisivuilta.
Lasku lähetetään sinulle 14 päivää ennen eräpäivää. Olethan meihin yhteydessä, jos et ole vastaanottanut ensimmäistä laskua.

Mitä tapahtuu, jos en voi maksaa?

Mikäli sinulla on maksuongelmia, ota meihin yhteyttä mahdollisimman pian niin voimme löytää ratkaisun, joka sopii sinulle.

Kuinka voin maksaa takaisin lainani?

Jos haluat maksaa koko lainasi takaisin, ota yhteyttä asiakaspalveluun niin saat kokonaissumman ja viitenumeron maksua varten. On tärkeää, että otat meihin kirjallisesti yhteyttä sähköpostilla, jotta saat oikean maksusumman. Laina ei tule takaisinmaksetuksi, jos koko lainasummaa, mukaan lukien korkopäivät, ei ole maksettu.

Voinko muuttaa lainani maksuaikaa?

Jos tahdot pidentää laina-aikaa, ota yhteyttä asiakaspalveluun 09 4245 5000 tai asiakaspalvelu@monobank.fi

Miten voin maksaa ylimääräisen erän lainastani?

Meillä se on helppoa. Käytät samaa viitenumeroa ja tilinumeroa kuin tavallisesti kun maksat laskun. Laina-aika pysyy samana, mutta erän summa pienenee. Kun maksat ylimääräisen maksuerän kattaa maksu ensin erääntyvän laskun, sen jälkeen ylimääräinen maksu rekisteröidään ylimääräiseksi maksueräksi lainalle.

Sähköinen kirjautuminen

Miten saan sähköiset kirjautumistunnukset?

Saat sähköiset kirjautumistunnukset omasta pankistasi. Tunnuksia voit käyttää allekirjoittaaksesi dokumentteja toisissa pankeissa.

Voinko käyttää muiden pankkien kirjautumistunnuksia?

Kyllä, kirjautumistunnuksia voi käyttää kaikissa pankeissa. Käytät sisäänkirjautumistunnuksia ja tunnuslukuja samalla tavalla, kun käytät niitä omassa pankissasi.

Mobiilivarmenne

 

Miten saan Mobiilivarmenteen?

Mobiilivarmenne on operaattoreiden yhteisesti tarjoama palvelu, jonka avulla tunnistaudut ja teet sähköiset allekirjoitukset silloin, kun nettiasiointi sitä vaatii. Mobiilivarmenteen hankit helposti oman operaattorisi kautta.

Löydät lisätietoa mobiilivarmenteista sivulta: http://www.mobiilivarmenne.fi/

Sopimukset

Miten sopimuksia säilytetään?

Allekirjoitetut sopimukset säilytetään sähköisesti Monobankissa. Kopio on asiakkaan saatavissa allekirjoitettaessa.